Recenze knihy Fenomén Argema – magické zážitky

Nevydržel jsem to … a vánoční dárek knihu Fenomén Argema (autor Pepa Holomáč) jsem přečetl už teď. Kniha má magické schopnosti, kdekoliv ji otevřete a začnete číst, tak se vám objeví vaše vlastní vzpomínky. Zároveň kouzlo knihy mění pocity podle toho kdo ji otevře.
Knihu budou milovat fanoušci Argemy, členové fanklubu, rodina a přátelé. Fanoušek současné Argemy uvidí kompletní monografii, velkoformátové fotografie a musí knihu mít. Jaké pocity mám já, fanoušek kapel Slayer a Napalm Death? Říkáte si co je to za nesmysl, jestli to není překlep? Pojďme na to!

Když čtu o skupinách Galaxy, Stress (předchůdci Argemy) vybaví se mi kapely na které jsem chodil u nás: Keks, Rotor, Brutus. Kniha je psána z pohledu muzikanta, ale já se tam vidím jako fanoušek. Když chlapi hráli, my jsme je žrali pod pódiem. Nyní publikované historky z muzikantského života u mě vyvolávají naše historky, když jsme jezdili na zábavy. Autobusem tam, 12 km v noci pěšky domů, střízlivé nás nedostanou :-). To dneska nezažijete. Pro mě je kniha Fenomén Argema obrazem doby v které jsme žili.

Moje setkání s Argemou bych přirovnal k výbuchu sopky. Sledoval jsem pravidelně rádiový pořad Větrník a věděl jsem o Argemě jako melodické kapele z jižní Moravy. V té době jsem studoval v Praze a s kamarády jsme vyrazili na festival v Kulturním domě Vltavská, bylo to asi v letech 1988/89. Fanoušci jsme jsme byli spíše thrash metalisté a čekali jsme co kluci melodický předvedou. A oni zbořili kulturák do Vltavy! Obrovské nadšení, energie, zpěvné texty. Zpocení jsme vyrazili do noční Prahy a nadšení jsme křiceli na spící Pražany … Sláva Velké Moravy je věčná!

Po nějakém čase jsem slyšel z rádií píseň „Jarošovský pivovar“. Hudebně se pro mě rádiový hit „Jarošovský pivovar“ stal obdobným fenoménem jako např. černé album od Metallicy, rozdělil fanoušky na dva tábory. V knize se dočtete i o těchto bolestivých momentech. Zakázané album Velká Morava, rozpad kapely, soudní pře o název ExArgema při opětovném pokusu o vydání Velké Moravy. Ano, jsem fanoušek metalového období Argemy, přesto musím smeknout k 35-leté tvorbě kapely Argema, která si vydobyla pevnou pozici na české scéně.

Ať otevřete knihu kdekoliv, přenesete se do té doby a z rozhovorů, historek, fotek na vás dýchne tehdejší atmosféra. Skoro 300 stránek muselo dát hodně práce a výsledek je magický.

Zakopou někdy fanouškovské tábory současné Argemy a metalového období Velké Moravy válečnou sekeru? Já nevím. Po přečtení celé knihy jsem si uvědomil, že rozdílnost názorů a napětí mezi oběma tábory je součástí historie a Fenomén Argema utvářejí …

Radek Pohan
fanoušek a majitel eshopu Elitní Rebel

Fotogalerie